Söndag

En dag till har gått här ombord, i korta drag så har det adventspyntats lite och mest pysslat och plockats. En söndag utan större projekt. Skönt med såna också. Morgondagen lär bli mer att göra. Måndag, ny dag, ny vecka, ny månad och nya tag:)

Themsen lämnade vi igårkväll för att nu ta oss till Kaliningrad. Det innebär som en del säkert vet och gissat Kielkanalen. Tyvärr nu under natten vilket innebär tungt nattjobb för en del. Jag hoppas att vi slipper gå här fram och tillbaka flera gånger som förra törnen. Visst går tiden fort men det är ganska segt ändå i längden. Kul resor till oss tack! Inga speciella önskemål ännu bara..

1:a advent

Shoppingmotion

Jag har skrivit det förut och skriver det igen.. Shopping är rikitgt bra motion, i alla fall för mig. Igår gick jag drygt 28000 steg, omräknat i sträcka blir det för mig smått otroliga 2,2 mil. Då gick vi till Lakeside först, ca 40 min promenad och sedan shoppade vi ett par timmar. Senare så var det ju hela teaterhistorian som blev shopping igen. Väl tillbaka på båten igen så var jag rejält sliten i ben och fötter. Minst 20000 av dessa stegen togs i stövlar, i och för sig inte så hög klack men inte de bästa skorna.

Några julstjärnor följde med oss tillbaka till båten igår. Det är ju ändå första advent imorgon.

Igårkväll..

Så här var det..

Vi kom på strax innan lunch att de skulle vara skoj att åka in till London och gå på teater. Biljetter började letas efter till ett par olika vi kunde tänka oss att gå på. Vid 17.15 ringde de och sa att det fanns biljetter till Lejonkungen som gick 19.30 deras tid dvs 20.30 vår tid. Gott om tid alltså. Men. Sen ringde de igen och sa att de biljetterna inte fanns längre och en massa och dit. Till slut fick vi biljetter igen och bokade taxi till tågstationen men fick hade då inte fått bokningsnummret än.

Vi gick till gaten för att vänta på taxin som inte var där än men då fick vi i alla fall biljettbokningen. Ingen taxi kom och då hade vi ändå bokat via agenten. Vi ringde honom en gång, två ggr. Sen hade det gått så lång tid att vi nästan börjat ge upp att hinna så vi bestämde att vi skulle börja gå mot Lakeside (det enorma köpcentret vi var vid på em). Efter några min så kom taxi i alla fall och det visade sig vara trafikkaos så jag vet inte vad. Hade tagit taxin 1,5 timma att ta sig från Lakeside som var 5 km bort. Då gav vi upp och bad att bli körde så nära Lakeside de gick utan att hamna i kaoset.

Väldigt väldigt tråkigt att det blev som det blev. Men vad ska man göra?

Lejonkungen

Vi ska åka in till London om en stund och se Lejonkungen. Ska bli så himla kul och vi är jättetaggade. Är 4 st som ska åka och det kommer bli kanon.

Update: Det blev inte riktigt som vi planerade.. Var totalt trafikkaos så vi insåg att vi aldrig skulle hinna till London.. Så vi hamnade på Lakeside igen och gick och kollade och handlade men jag tar hela storyn imorgon när jag har tid och ork för nu är det sova så jag pallar att gå upp om 6 timmar (kl är 23.30)

Themsen

Som vanligt så är planering till för att spräckas. Vi är inte förtöjda förrän alldeles strax så vi får se vad det blir med landgång och allt. Ev ska vi försöka få tag på biljetter till nån musikal eller teater inne i London och ta tåget dit, tar väl en halvtimma eller så men chansen att man ska få biljetter till en fredagkväll, på en fredag em är väl rätt små tyvärr.

Bro Globe ligger bredvid oss och oj vad liten hon är..

Det var hur många gubbar som helst på kajen.. Till vilken nytta?

Planering

Jag håller på att planerar morgondagens landgång och shopping. Kapten har blivit trakasserad med frågor, och det jag har fått fram är vi kommer till kaj sju imorgon bitti vår tid, sex engelsk tid som det är sagt nu. Angående shoppingen så ser man i alla fall IKEA från båten och så ligger allt annat där runtikring om jag inte missuppfattat. Nån som kan bära åt mig (läs följer med) har jag hittat med. Andremasken ska jobba inatt på inköraren och har då gjort alla sina timmar för morgondagen redan till frukost då. Perfekt eller hur:)

Till alla som blir oroliga på ett eller annat sätt.. Nej jag ska inte shoppa hela dagen. Är ju ledig efter lunch och tillbaka innan middan så alla kommer få mat ändå:)

Övning

Klara, färdiga rökdyk..

Nästan fint ihoprullad

Vi ankrade igår kväll utanför England och ligger nu stilla och bara har det bra. Ytterligare ett dygn verkar vi bli kvar här och så länge det är så lugnt och stilla som det är nu så är det lugnt.

Min eftermiddag blev inte riktigt som tänkt mig eftersom det dök upp övningar. Brand, livbåt, MOB-båt och oilspill gick vi igenom. Planen att träna gick sådär, eller det gick ändå. Hann typ träna en och en halv timma så jag är rätt mör nu.

Fick världens hicka efter fikat på em och det ville inte ge sig så jag gick runt med det länge och alla skrattade för jag hickade så sjukt högt. Sen försvann det men kom tillbaka för nån timma sen när jag hade slutat och jag låg i sängen och kunde inte sluta då heller. Hmm kommer inte ihåg nåt bra knep mot det heller.

Var väl inte ...

Var väl inte världens muntraste inlägg imorse. Men så är det ibland, alla dagar är inte allt lätt även om man skulle vilja det. imorse tog det emot. Vädret gjorde väldigt mycket också. Det känns så där när en dag börjar med dåligt väder.

Men jag känner att jag på nåt sätt ändå lyckades vända det till en bra dag och det är alltid positivt när man lyckas med det. Några ord med nån hemma kan rädda ens dag.

Okej, det är inte sol här idag men det är soliga dagar man får komma ihåg och längta efter

Vårat Wii är redan jättepoppis. Jag har spelat nästan två timmar på em som ren träning och det är kanonbra. Helt slut haha. Men det är kul så man tänker inte på de flesta sakerna som träning. Det är bra för gårdagens träning i gymmet var väldigt oinspirerad.

Gung gung

Gung gung gung.. Vaknade halv 5 av att jag varit lite dålig på att surra saker i hytten. Småsaker som ligger och rullar i lådor och sånt är sjukt irriterande och vill gärna börja röra på sig så fort det rullar det minsta. Är precis på gränsen för vad jag kan sova i nu men det är ju dags och jobba så det är ju inget problem.

Man kan ju alltid hoppas att det lugnar sig en aning. Vi ska ankra på em och om inte före så skulle det ju vara skönt men lugnt då.

Wii

Ett Nintendo Wii införskaffades under gårdagen till båten och kopplades in efter middan. Sen dess är vi ett par stycken som inte kunnat slita oss. Ett WiiFit köptes till och det är grymt skoj och rätt jobbigt. Än så länge har vi mest kört de idrottsmässiga delarna. Sen finns ju sånt som yoga och styrka men de får vänta till en annan dag.

Många skratt blir det och den muskel som fått mest träning kan vara skrattmuskeln för att man ser helt galen ut när man kör det. Rikitg smart köp med tanke på att det snart är jul och det blir en massa mat och gott.

Inte så smart drag av mig att träna på em om man tänker hur mycket kraft jag har kvar nu. Men men, funderar på för morgondagen om jag ska ta detta istället för gymmet och prova nåt typ styrkeprogram. Ett litet problem nu är att det rullar och man ska stå på en balansplatta så inställningarna blir lite skumma ibland så när vi ligger till kaj så får man väl ordna till det.

Bilder, ja, hmm vi får se om någon ställer upp nån dag på det.

Internet är tillbaka!

Om jag är glad, ja, om alla andra är glada, ja det tror jag verkligen. Visst har det inte gått nån nöd på mig än men jag fick ju som sagt låna igår. Det som hade känts jobbigt om vi hade fått gå utan att de blev lagat är ju att de finns ingen telefon heller då. Mobilräkningen hade blivit tokhög.

Provianten kom innan lunch idag, alltså inget nattjobb eller så, inte för mig men de andra hade ankomsten strax efter midnatt. Mindre kul och så verkar det som vi går ungefär samma tid inatt. Tror inte jag skrivit vart vi ska sen men det är lossning Themsen som vi rör oss mot.

Såhär ser det ut hos oss idag. Strålande sol, vindstilla och nollgradigt.

Kvar till ankars

Det blev inte av att gå till kaj förut eftersom den båten som ligger där inte kommit därifrån. Så nu kanske vi går in om ett par timmar eller så blir det ännu senare.

Känns ju sådär kul att provianten enligt rykte står på kajen. Det innebär väl att vi får pallra oss ut sent ikväll/natt och ta hand om den. Mindre kul men sånt som händer.

På väg ...

På väg in till kaj nu när som helst. Jag tyckte vi låg rätt bra där vi gjorde men klart båten måste in och lasta och så. Skum känsla att vara i Sverige men samtidigt otroligt skönt att kunna ringa på mobilen på svenskt nät och ha svensk tv. Visst har vi det bra och är förhållandevis bortskämda på vissa sätt men detta hör inte till vanligheterna.

Det enda som önskas är vårt internet tillbaka men förhoppningsvis är det på gång. Igår kväll byggdes ställningar på monkey island för att de ska kunna komma och laga vårann antenn eller vad det nu är som är sönder. VI hoppas på redan ikväll men vi får se.

Vår ankarplats imorse..

Ombord:)

Men nej, intenet är inte igång än ombord. Men nr 2. Vi är ju i Sverige och det fanns ett mobilt bredband ombord, eller rättare sagt andremaskinsten hade ett med sig så jag charmade honom att få låna det nu när jag är ledig och han jobbar.

Påmönstringen igår gick bra. Båten blev lite sen bara men vi fick veta det när vi var kvar i Göteborg så vi gjorde ett besök på kontoret. Kul och se hur de ser ut och så. Sen blev det full fart mot Lysekil och Brofjorden, eller egentligen lotsstation för de skulle köra ut oss därifrån.

Andrestyrman som också mönstrade på hade sin tjej med sig som hälsar på över helgen (eller så länge vi ligger till kaj) och hon gillade inte läget att vi skulle klättra lotslejdare ombord först. Men lite övertalning och peppning så gjorde hon det och det ska hon ha beröm för, verkligen. Inte alla som hade gjort.

Lotsstationen låg väldigt fint..

..och vädret var kanon:)

Brofjorden

Det blir att åka till jobbet imorgon trots allt och det är en bra resa ner vi fått så det känns bra. Flyg imorrn fm från Arlanda ner till Göteborg och sen hämtar vi en hyrbil och åker till Brofjorden och sen åker troligtvis lotsbåt ut eftersom båten ligger till ankars. Rätt tidig morgon imorgon även om planet går efter nio men inte så sjukt tidigt som det blir när man ska flyga halv 7.

Får se när nästa uppdatering här dyker upp, ikväll imorgon eller om en vecka. Jag vet inte när jag har internet igen.

Det snöar

Det snöar hos mig idag. Men den lär ju inte ligga kvar så länge tyvärr.

Packning

Hemma och packar lite.. Går väl bara bra men väskan börjar bli full och det är en del mer saker som ska i haha. Men det brukar lösa sig och den är sällan så full som det ser ut.

Verkar som jag inte ska mönstra på förrän fredag så nu hoppas jag att det går att lösa att jag inte åker förrän då. Inte alls taggad på att åka ner imorrn och bo på hotell om det är alternativet (vilket jag inte vet).

Vad det verkar som så är internet ombord inte igång än efter den lilla kolapsen dan innan jag åkte hem, tyvärr men jag kan ha fel och det kommit igång de senaste dagarna vilket jag hoppas såklart.

Piratattacker

Vad ska man säga.. Man får höra om piratattacker var och varannan dag känns det som nu. Senast idag om supertankern som tagits in till Somalias kust. Jag är glad att min båt går i Europa som är relativt säkert men tänker samtidigt på folk i min närhet som går i dessa områden med andra båtar..

Påmönstringsdags snart

Jag har kommit på vad som är överlägset bästa motionsformen för mig, att gå och shoppa.. Igår gick jag över 1.2 mil, på stan, i affärer och fråga min lillasyster, det var inget långsamt tempo. Idag när jag promenerat till gymmet och hem samt tränat och varit ute på lite annat så kom jag bara upp i ca 5km.

Skämt åsido men snart är det slut med heldagsshopping på stan.

Verkar som det är dags för jobb igen på torsdag. Påmönstring i Brofjorden, Lysekil är vad jag fått veta från kontoret och det är ju bra att slippa flyga och sippa allt vad det innebär.

Konferensen

Hemma igen.. Och vad ska man säga mer än att konferensen var otroligt lyckad. Två väldigt intensiva men roliga och intressanta dagar. Kul och träffa en massa folk, speciellt dem på kontoret som man pratar med i telefon osv men inte hade ett ansikte till. Otroligt trevliga och gulliga:)

Vi pratade en massa massa men den del av det var såklart Maerskaffären. Men även om det inte kom fram så mycket nytt så tyckte jag trots allt att det var mycket som blev klart ändå. Små frågetecken som rätades ut och ja, det kan nog bli bra.

- En av befraktarna (eller var han kanske rent av chef där?) var där och pratade om hur vikitga våra vettingar är att bli bra för deras jobb att hitta laster och disponera båtarna på ett bra sätt.

- Marconova som är de som sköter de återkommade dorgtesterna ombord informerade om att de ska börja testa efter benzen också och det är ju bra för det är klart att främst de på däck funderar om de trots skyddsutrustning påverkas..

Tisdagskvällen hade vi först en liten femkamp (som mitt lag kom på en hedrande 3:e plats i) och sedan en trevlig middag.

Ett T skulle byggas..

En råbandsknop blev rätt krångligt med en massa folk som höll i repet..

Middag

Blev tyvärr inte så mycket bilder tagna, inte av mig i vaje fall tyvärr och tror inte det var så många andra heller som tog kort.

Jag har säkert missat att skriva en hel massa men kommer jag på nåt viktigt sen så hamnar det väl förmodligen här.

Kul kul att så många på kontoret tittar in här och läser då och då:) Det hade jag inte en aning om.

Konferens

Konferens imorgon i Stenugnsund. Dags att packa lite. Men jag funderar på att överträffa mig själv och packa så lite så lite som det bara går.. Kanske kan jag få ner allt i en väska. Och då pratar vi inte om min 85 liters resväska utan en liten väska. Hmm det kan gå.

Vet inget mer om konferensen än att den börjar 11 imorgon och att vi ska sova över till onsdag. Eller rättare sagt, jag vet inget mer officiellt. Lite skvaller från den förra har vi ju fått och antagligen så kommer upplägget vara liknande.  Men det blir säkert bra, alla som var på den verkar nöjda.

Tåg 5.35 imorgon bitti.. Får väl erkänna att det är rätt skönt nu att man kan sova till halv nio nio sådär men inte imorrn alltså. Då är det 5 timmar tåg att se fram emot men de är en ok resa och smiditga byten så det är lugnt.

Bambi på is

Jag lyckades överträffa alla förväntningar som fanns på mig.. Älskling trodde jag var jättedålig men jag kan åka skridskor och och det fick han se. Inte i hans klass som gammal hockeyspelare men jag ramlade bara en gång. Av att en unge körde på mig och jag flög och landade lite fint på knä och armbåge. Så nu får vi allt se om det blir 6 månaders sjukskrivning här eller om det räcker med kinamat till middag och lite popcorn ikväll för att jag ska bli bra.

Innan ungen kom och körde över mig

Höstpromenad

Behövde få göra av med lite energi och då fick det bli en promenad strax före lunch. Riktigt härligt höstväder nu tycker jag faktiskt. Lagom kallt och strålande sol. Det enda som störde mig var väl trottoarer och cyklebanor i skuggan som var så hala.. Rätt jobbigt och nästan pinsamt att det inte gick att gå normalt på vissa ställen.

Nån som känner igen vart jag gick trots att jag inte ens avslöjat vilken stad jag är i..? Ni som vet vart jag är får inte fuska..

Känner mig lite duktig också eftersom jag varit och pratat med dem på Nautilus eftersom jag känner jag vill börja träna lite igen, var inne på mest simma först men de får bli gymkort också. Man får ju träna på alla deras gym överallt så det är ju bra. Får se när jag lyckas ta tag i mig själv och gå och provträna bara haha.

Ikväll så blir det skridskoåkning, fråga mig inte var vi fick den idén från men det ska bli kul. Inte åkt på två år eller så. Åker gärna och är väl inte alltför dålig men ramlar gör jag ändå haha.

Färjan

Jag vet inte riktigt vad jag tycker.. Var lite nyfiken igår och kollade på ett avsnitt efter alla skriverier som varit framför allt på aftonbladet när jag varit på jobbet.

Kan känna att allt det där med att folk är så livrädda att få se sig själva och att de inte kommer ihåg vad det gjort osv är något de stå för ändå.. Annars kan man var nykter. Sen om det ska visas i tv är ju mer tveksamt. Men, gårdagens avsnitt tyckte jag inte var ett dugg sånt.

En liten rolig grej måste jag säga var att jag fick se en gammal klasskompis de första två åren på gymnasiet (innan sjöiriktningen och flytten till Göteborg) som nu jobbar på Cinderella.

Vad tycker du om Färjan?

Kursen

Jag har inte lagt ner bloggen, inte alls men hemma är det annat som prioriteras och ibland kommer allt sånt på samma gång. Trist men det är kul och komma in här och se att det är så många som tittar in dagligen trots allt.

Kursen tors-fre förra veckan var kanon. Vi hade jätteroligt hela tiden, till och med när vi satt och lyssnade på annars rätt seg näringslära. Hon som hade kursen (min gamla lärare för övrigt) var klockren och tiden gick alldeles för fort. Vi hade näringslära, lagade mat och skrattade om vartannat och en vecka hade vi lätt kunnat vara där. Riktigt bra folk hela gruppen också, 9 st var vi från Broström, Furetank, Tärntank och Sirius. Kul att lära känna nytt folk och höra hur de har det på sina båtar/ rederier och inse att man har en del gemensamma bekanta.. En av kockarna hade tex haft en av min klasskompisar som elev osv..

Maten som vi gjorde blev våran lunchbuffé, massa mat blev det båda dagarna trots att alla bara gjorde en rätt var och inte så mycket av det. Men men riktigt gott och väldigt nyttig mat.