Lördag till ankars

Det har varit kallt inatt, inte bara en av dem som jobbade inatt som har intygat på det. Därör hade vi höga förhoppningar på vädret för dagen och det är precis vad vi hoppats på - fint:)

Imorse..

Nu ska jag gå ner och se till att de andra får lite mat. Sen är det ladda för lite träning:)

Brandövning

Utanför Danmark bjöds vi på strålande sol lagom tills det var dags att ut på däck och brandöva. Nästan så det tog emot att gå nu när vi skulle ha genomgång. Man kan ju i och för sig vara glad över bra väder trots att man är inne.

"Branden" var i bastun och där skulle en person räddas från också men det gick i det stora hela bra. Båren är för klumpig för att bära nån inne på kom vi på och det löste sig ändå. Oftast när det är övning och slangarna ska in i inredningen så brukar vi inte sätta nåt i vatten i dem eftersom det blir så jobbigt att städa efteråt men idag var det vatten på och de blev lite tyngre och svårare att hantera. Rökdykarna höll vattnet av hela tiden, tur för dem..

Fredag

Natten har varit allt annat än lugn. Började röra sig lite igår vid middan men det var okej ändå. Vid åtta igårkväll så kom det och gick och så har det fortsatt hela natten och ja, det kommer fortfarande en del dyningar men de är lite lugnare.

Det gick bra att somna men sen.. Jag vet inte hur många gånger jag har vaknat inatt. Så segt att vakna, snurra lite så att man ligger stilla och försöka somna om. Efter en timma samma sak igen, sen kanske man kan sova en kvart sen samma sak igen.

Men men, det är väl nu vi får sota för vårat fina väder, som vi haft och som kommit tillbaka nu:)

På väg igen..

På väg mot Göteborg och varvet nu. Det rätt efterlängtade på ett sätt, tror ingen är ledsen över två veckor i Göteborg. Planerna runt omkring är redan stora haha:)

Vi ska vara framme imorgon kväll men kommer att ankra eftersom vi är lite tidiga. Men svensk mobiltäckning och tv är varmt välkommen.

Jag har tagit träningsledigt idag och har en slapp ledig eftermiddag nu, eller ja till tre i alla fall, sen måste det göras lite nytta igen. Tänkte läsa i min bok Den hemlige kocken som bland annat recenceras här. Knappt hunnit börja men den verkar ju lovande.

Rotterdam

Till kaj i Rotterdam och det är lite besättningsbyten som ska klaras av under dagen. Alla flyger till och från Amsterdam så det är klart att denna olycka skakar om oss lite. Men det ska inte vara någon svensk med enligt det jag har läst och vi flyger sällan (aldrig?) med det turkiska flygbolaget. Dessutom är 2 av 3 personer ombord nu och det ryktas om att den tredjes plan blev skickat till Bryssel för att landa där.

Lite träning har det blivit här på eftermiddan och snart dags för jobb igen. Full fart och massa folk ombord. Två extra från sjöfartsverket som går igenom cert och massa grejer och ska åka med oss upp till Göteborg.

Nästan framme..

Vi börjar närma oss Rotterdam, gått rätt mycket fortare än vad som det såg ut som först. Vi har gjort smått otroliga för att vara oss 18 knop på eftermiddagen. Tänk vad lite medström och vind kan göra. Om en timma ungefär borde vi vara framme men om vi kommer till kaj då vet jag inte.

Det inte bara ser skönt ut ute, det är skönt:) Var ute på poopen en sväng på em och solade lite, eller ja, stod ute i solen. Bara i t-shirt utan att frysa, man kan nästan tro att vi är längre söderut än vi faktiskt är.

Kvällen blir väldigt lugn, de flesta är rätt slitna av brasset.

Dover

Solen fortsätter att skina på oss och vilken underbar utsikt vi har idag när vi går utanför Dover. Svårt att få med på bild då vi går lite långt ifrån men sol, lugnt vatten och Dovers vita klippor. Och vi har betalt för att vara här..

Semlor

Mums mums:) Såklart vi äter semlor här ombord med när det är semmeldagen.
Har ni ätit nån semla idag? Nån som har tjuvstartat mer än jag?
Detta var semla nr 4 för mig. Men de innan har varit lite fusk för jag gillar inte mandelmassa så jag har fått med pistagekräm. Nu var det riktiga semlor som gällde.

Surströmming och nytt mål

På förmiddan så ändrade de visst så vi ska till Rotterdam nu, inte så stor skillnad. Förutom då att de generellt är mer pålitliga och snabbare att få in båtarna till kaj. Alltså man slipper ankra lika ofta och länge som i Amsterdam.

Kapten och överstyrman fick för sig att de skulle äta surströmming till kvällsmat. Det luktar inte gott. Kapten lyckades få i mig en liten bit, jag har ätit det förut. Men det finns kanske en anledning till att det var sisådär 8 år sen.. Lukten är ju värre än smaken men gott, nej. Alldeles för salt och så smakar det ju skumt. Men nu slipper jag väl äta det mer här ombord mer när han sett att jag har smakat.

Vi hade slabb efter middagen. Jag kom därifrån med en nagelborste till pentryt, som inte ens fanns i slabben utan i städförrådet bredvid. Men men sånt som händer.

Solen behåller vi..

Solsken och härligt väder idag med. Frågan är bara vart dyningarna som dyker upp lite då och då kommer ifrån.. Men det är inte värre än att man kan göra det man vill även om träningen nu på em blev ett snäpp lugnare än i lördags. Blir lite extra uppför eller nedförsbacke på löpbandet väldigt snabbt när det rör sig lite.

Brass inatt och jag fattar inte hur jag kunde få det till att det blir en timma extra att sova först. Snurrigt värre men vi tar alltså bort en timma inatt och imorgon går vi på svensk tid igen:) Holland har ju samma tid som Sverige och sen är det ju varvet så det var ju inte mycket att fundera på.

Fika hos maskin..

Motorman råkade kläcka en kommentar som ja, inte skulle passa sig i alla sammanhang idag på förmidddagsfikat i maskin.

Andremasken sitter och leker lite med en häftapparat och de börjar diskutera någon film där någon får ett papper fasthäftat i pannan. Ajaj.. De pratar vidare om det och funderar lite hur ont det gör och om det går att få fast ett papper nån annanstans på kroppen. Andremasken viftar lite och hotar att sätta en på mitt lår och då säger motorman:

- Nej nej, det går inte, det måste vara nåt som är fast.

Ehm hur ska man ta det haha. Som det var såklart, han menade ju att det behövs ben eller så under men det lät sjukt roligt när han sa så och sen insåg vad han precis hade sagt.

Snart klara:)

Killarna kom tillbaka - efter 4 timmar, min ledighet på eftermiddan är 2 timmar, alltså tur att jag stannade ombord. Dem gick och gick och hamnade tydligen till slut i nån by. Låter precis som alltid när de är ute på något.

Vi är färdiglastade inatt nån gång. Sen går vi mot Amsterdam (?). Känns bra:) Vet inte hur lång tid det tar att gå dit eller om vi ska gå direkt in eller så. För att vara jag så är jag sjukt dåligt informerad. Men jag känner inte behovet av att veta, inte än. Värre när jag ska hem, då ni..

Pembroke

I onsdags när vi satt i bilen på väg till båten så hatade jag det här landet. Åhh allt vara bara dåligt, vädret, maten osv.. Idag när solen tittar fram och man nästan kan tro att det är vår (fast man sen får höra att det snöat nästan 1dm till inatt hemma). Nån som kan fixa vårväder till mig om en vecka i Göteborg?

Andremaskinisten och motorman försökte få med mig iland nu på em för att "promenera". I deras värld kan det sluta med en bergbestigning på 5 timmar eller typ vad som helst så jag fegade ur med tanke på att jag ska jobba igen vid tre. Tre vår tid, vilken är 1 timma efter Sverige.

Snabba ryck

Det går bra mycket fortare än man kan tänka sig allt nu, en hamn, kort resa och så går det snabbt i nästa hamn och så är det en ny hamn pang på.

Pembroke igen nu. Rätt fint väder för att vara England. Vi ska lossa det vi lastar nu i ARA (Amsterdam, Rotterdam eller Antwerpen), en liten fågel viskade Amsterdam i mitt öra men jag vet inte om det är sant.

Lördag

Soligt och härligt väder ute idag. Lätt att glömma att det är februari, snö och många minusgrader hemma. Fortfarande skapligt ljust ute också, skönt med litelängre kvällar även om man inte är ute så mycket.

Vi åker båt igen. På väg till Pembroke för att lasta. Sista Pembroke före varvet. Jag lovar en del känner att de kan den här sidan av England nu..

Boktips kanske

Blev inget med att gå iland och gå ikväll. Vi var inte så sugna på det när allt kom omkring. Förhalning på gång (iofs bara en kaj = 200m men ändå) och ute är det väl mest kallt och mörkt.

Sitter och kikar i Elle Mat & Vin och böckerna Den hemlige kocken och Äkta vara. Eller jag läser tidningen och andremaskinisten däckade på min soffa med en av böckerna. Jag har inte läst dem än, bara hört mycket från olika håll så det ska bli väldigt intressant.

Någon som läst dem och har en åsikt?

Belfast

Två dagar ombord och jag är redan dagblind. Men det är väl sånt som händer och en glad överraskning att det är fredag haha:) Helt borta var jag inte men jag hade inte en tanke på att det är fredag.

Händelserik förmiddag med brandlarm. Maskin = skyldiga. Inget allvarligt utan det blev ut till brandstationen och så blåstes det av. Surt för dem som sov bara..

Lite styrketräning på eftermiddan nu och snart är det dags för fika. Eller ja mellanmål för min del. Är så himla hungrig hela tiden.. Men så har jag ju tränat och så rör jag ju på mig hela dagarna. Baconlindad kycklingfilé till kvällsmat, mums mums. Jag vill ha middag nu!

Några är iland nu och skulle shoppa lite småsaker. Mitt shoppingsug har inte infunnit sig än. Det gör inget. Vi ska vara två veckor i Göteborg snart ju, där kan jag få shoppa, massor. Om jag inte fattat fel så kommer vi ligga bra till för att ta sig till stan snabbt och smidigt = jag gillar:)

Kvällen bjuder nog på en promenad. Mitt initiativ och jag har fått med nån redan i alla fall. Känner att man får passa på att komma iland och göra såna saker i de hamnar som tillåter det.

Torsdag

Första hela dagen ombord och ja, när man vaknar på morgonen känns det som man aldrig varit hemma. På det sättet att man är inne i vanorna igen. Gårdagen var lite allmänt kaos på vår avdelning, glömda saker hit och dit och ja snurrigt. Men idag har vi varit på banan igen. Skönt och komma igång rätt lugnt.

Avgång på fm idag och nu går vi mot Belfast.

Vad ska man mer säga om dagen. Lite träning efter lunch så nu är det igång igen också. Känns väl bra haha. Och kapten har redan stoppat mig i slabben. Ja alltså på godis, ni behöver inte vara oroliga, godis är det enda man får handla eftersom vi går inom England. Sa väl nåt att jag ätit alldeles för mycket hemma och då sa han att han skulle se till att det löste sig här. Men men, han är säkert mutbar.

Sovdags nu, och jag lär sova:) Lite jobbigt med ljuden igårkväll men en natt sen är dem borta. Skrämmande men sant.

Ser ni den stora blåa byggnaden som är pytteliten i mitten på bilden?
Där låg vi somras men det tog bra lång tid för oss på hotellet häromdan innan vi var säkra på det.
Då var det sommar och ja..

Ombord

Men det har tagit tid, som ni säkert ser så var det över två dygn sen jag åkte hemifrån.

När vi kom fram till Bristol så blev vi mötta och körda till hotell i Cardiff eftersom båten inte kommit in. Igår så gick vi upp och åt frukost och fixade och skulle sen checka ut vid 11 men vi hann knappt göra det innan vi fick veta att vi kunde checka in igen för ev så skulle vi få åka till båten runt midnatt. På eftermiddan så kom beskedet att vi skulle såva kvar för båten skulle inte in förrän imorse och så blev det.

Vi blev hämtade 7 imorse och var på båten runt halv 10 och sen har det varit full fart. Nu är det lite lugnare och uppackning som gäller.

Pembroke ligger vi i nu alltså och nästa hamn är Belfast. Båten kan snart köra sig själv däremellan..

Arlanda

Arlanda är bäst på hemvägen haha. Nejdå, det funkar väl men dötiden på flygplatser är så olika. Ibland är en timma en hel evighet, ibland så är tre timmar bara borta. Idag känns det bra.

Arlanda - Frankfurt - Bristol och sen bil till Pembroke är dagens resa och den är väl ok. Seg bilresa sista biten bara, vet inte men det tar väl 3-4 timmar och jag kan ju inte påstå att jag älskar att åka bil.

Snart jobbdags

Börjar dra ihop sig för lite jobb igen.

Påmönstring måndag i Pembroke är det vi planerar efter nu men det spikas väl inte förrän söndag vad jag förstått.

Jobb betyder fler och betydligt bättre och intressantare uppdateringar här.

Kommer bli en rätt speciell törn tror jag, först så ska vi gå som vanligt i två veckor, sen kommer vi till Göteborg (hoppas det är sant som jag blivit informerad..) och ligger där två veckor på varv. Sen två veckor till där vi kommer gå som vanligt igen. Jag tror att tiden kommer gå väldigt fort och det blir väldigt intensivt men kul som vanligt:)

Vår lilla sötnos lär ju inte vara såhär liten heller när jag
kommer hem men det är smällar man får ta.

Plugghjälp..

Jag vill vara med där det händer säger kissen:)

Körkortet klart:)

Jag vet, det här med körtkort har dragit ut på tiden (jepp, var över två år sen jag fyllde 18..) Men ibland så blir det så, saker har olika prioritet när tiden eller orken inte räcker till. Nu har till och med motivationen funnits där och tillfället var rätt.

Halkan igår, terorin (63 rätt av 65, så nöjd att jag måste få skriva ut det haha) imorse och så uppkörningen på eftermiddan idag har avslutat 2,5 intensiva veckor med körlektioner och teoriplugg.

Nu tänker jag ta ledigt på riktigt igen och njuta av min sista lediga vecka och kanske köra lite bil om jag mot förmodan får tråkigt:)

Snö snö snö:)

Igår följde jag med familjen och kollade på en hundvalp, eller ja, vi skulle bara välja en valp men det fanns betydligt fler. Söta söta allihopa, vi skulle välja en av tio drever/stövarvalpar. Sen hade de åtta golder/rottisvalpar också.. 4 v gamla allihopa. Jag ville välja många fler än en. En liten söt goldenvalp hade varit perfekt som båthund, eller vad säger ni?

Då var det rätt okej väder att köra i så vi valde rätt dag att åka. Nu har det snöat massor och det var väl den snön som borde kommit till jul..

Jag gillar snö, man borde kanske växa upp men hur kul är det inte att åka pulka snowracer och stjärtlapp fortfarande.. Är nog lite fegare nu för tiden bara. Det är en under att vi fick åka som vi gjorde, ehmm några gånger var det i och för sig hjlämtvång.. Stjärtlapp nedför stentrappan var en av de mest smärtsamma ideér vi fick.