Recept: American pancakes

Efter önskemål kommer här receptet som jag använder mig av för att göra american pancakes. Om jag inte kommer ihåg fel så kommer det från Elle Mat och Vin som för övrigt är en toppentidning om man är matintresserad.

American pancakes
4 pers.

3 ägg
5 dl mjölk
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
3 msk strösocker

+ färsk frukt och ev (lönn)sirap till servering


Knäck äggen och dela i gulor och vitor.
Vispa ihop äggulorna med mjölken.
Blanda alla torra ingredienser och sikta ned det i ägg- och mjölkblandningen.
Vispa till en jämn smet.
Hårdvispa äggvitorna och vänd försiktigt ned i smeten.
Låt stå och svälla i ca 30 minuter.
Stek pannkakor på ca 10-12 cm i diameter på svag värme tills dem blir tjocka och luftiga.


Nu ska jag gå upp på bryggan och hälsa på och dricka te :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0