Utegångsförbud

Imorse gav en av matroserna mig utegångsförbud så fort jag kom upp.

Sedan hittade jag en lapp i mässen från överstyrman med samma innehåll men förmulerat på annat sätt. Anledning såklart att vi håller på att fläkta ut gasen ur tankarna och den är rätt farlig.

Har hänt ett par ggr förut att jag fått utegångsförbud ombord. Förra törnen förbjöd kocken mig att gå ut för att de blåste och var så dåligt väder, slapp ta ut sopor och sånt för det gjorde han, snällt och omtänksamt.

En annan gång också vid dålig väder på praktiken gav matroserna mig ett val, antingen stanna inne eller knyta fast mig om jag skulle ut, inte så svårt val när det är dåligt väder, jag håller mig gärna inne då.

Idag var ju grejen att vi hade inte dåligt väder, tvärtom. Så överstyrman sa till slut att de var ok att gå ut akter om bygget, jag kunde ju låta bli att lägga mig på kobryggan och sola bara.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0