Till ankars

Vi är fast där vi ligger.. Till lördag hittar ni oss här, till ankars utanför Gdynia. Sedan rör vi oss mot Kaliningrad för att lasta för ARA (Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen). Inte klart vilken av de ställen den ska till men de ligger ju rätt nära varandra. Alla är väl okej, beror på hur man ser det. Jag vet att i princip alla ombord blir galna på mig när jag säger att jag vill till Antwerpen. Det är en bra hamn, när man väl har kommit till kaj.. Är en lång kanal in med slussnig vilket innebär mycket jobb för de flesta utöver normal arbetstid. Förra gången vi skulle dit gick det så här. Lagom nära att gå iland, kyrkan kör en dit man vill och tillbaka. Massa roliga affärer finns det och så är det Belgien ju, man måste shoppa choklad.

Vädret skiftar jättemycket, sol och regn om vartannat. Den här tiden på året tom sist april är jag glad att jag jobbar inomhus till 99%..

Om man kanske skulle göra sig klar att gå och fika nu, eller ja fika. Frukt är min fika, får man säga fika då? När man var liten hette det ju mellis och då åt man ju macka..

Måndag

Igen.. Har varit ombord över en vecka nu och det har gått förhållandevis fort. Och det är ju bra, för hur bra man än har det och trivs här så jobbar ju alla för att få vara hemma.

Till ankars utanför Gdynia är var vi har hamnat. Inte så illa, skrivit förut att jag inte har något emot ankarliggare så länge de inte överstiger gränsen som går nånstans mellan 5 dagar och en vecka. Den enda spekulationen på last vi har är Kaliningrad (som tillhör Ryssland och ligger alltså inte i Vitryssland som nån försökt lura i mig). Det tar bara ett par timmar dit men ska vi dit så är det först mot slutet av veckan. Så vi får vänta och se, som vanligt.

Isolerade..

Här ligger vi..

Helt isolerade från land vid en pir/vågbrytare. Går att åka iland med en båt.. Som kostar typ 100 euro. På den 3:e bilden ser man hur långt den båten ska köra en, om det inte syns så är det inte ens 100 meter.

Dock finns inte planera på att gå iland idag av andra skäl, vi ska snart gå igen. Runt lunch sa de förut men det är inte klart ännu.

Dagens postitiva, vi hade i alla fall tur med vädret.

Piren och "kajen"

Vacker utsikt som vanligt..

Ni ser land..

Gdynia

Framme här efter middagen igår, för en gångs skull rätt ok tajming med maten, okej, kapten kom i kläm och fick väl inte äta förrän vid åtta stackarn men alla andra hann innan det var dags med förtöjningen. Skönt för oss så vi kunde plocka undan och få sluta för kvällen i tid.

Strax jobb för mig och jag är rätt pigg, lugn kväll igår med film i dagrummet, Forgetting Sarah Marchall så vi. Den var bra. Tänker inte ge nån lång recention men gillar man komdei/romantik, se den.

Svensk radio..

Tro det eller ej men på morgonen / förmiddagen har vi haft svensk radio.. Att det sen var "Ring så spelar vi" på P4 eller vilka som sänder det som lyssnades på i byssan är en annan sak men man kände sig lite närmare hemma.

Sen kändes det ju lite roligare att man förstod vad de sa till skillnad från Holland där man kan höra en del ok musik men inte förstår nåt vad de säger.

Maskinbus

Maskin har ett litet hyss för sig direkt efter lunch eller under eftermiddagarna när jag är ledig..

Rätt ofta så brukar jag vara i gymmet då precis och oftast på löpbandet som står precis vid dörren till deras omklädningsrum. Inte så bra eftersom de älskar att skrämma mej som är i min egen värld på bandet med musik i öronen.

Börjat stänga dörren för att de inte ska göra det men inte fattar de det.. Får nog låta dem hållas för jag blir mindre rätt för varje gång och de tycker det är sååå kul.

Men ska komma på en hämd, förslag tas tacksamt emot..

Dimma

Varit en massa strul under natten och just nu ligger vi faktiskt till kaj.. Utanför slussen från kanalen.

Anledningen är att vi skulle få ombord lite saker som inte hanns med i slussen. Det är klart för ett bra tag sen men nu är det sån dimma att vi nte får gå vidare. Eftersom en del jobbat så mycket inatt så kommer vi ligga här 6 timmar för att de ska få sin vila som de ska.

Jag har fått sova men vaknade av nån konstig anledning precis 5.20 igen.. Lite förvånad när jag inte hörde ljudet från maskin men men, fanns säkert en förklaring tänkte jag.

Ja, kajen är egentligen inte för oss men det går och knyta fast båten..Det vi behöver.

Slussen

Till slut (efter säkert en del hårda ord från höga befäl haha) så kom vi fram till slussen. Såklart mitt i middan men de hade ett par klockrena killar i lotsen och rorsman. Den första ville bara ha mat för bara en person upp till bryggan sa han, hmm såg ut som han brukade äta betydligt mer tydligen. Den sistnämda fick jag med mig ner till mässen och han var facinerad av vår diskmaskin och att maten var såå god. Ärtsoppa och pannkakor..

Tror att vår rumänske överstyrman tror att jag är knäpp. Stod och förklarade och demonstrerade för chiefen hur man öppnar dörren till bryggan med en bricka med mat i båda händerna och en vattenflaska under ena armen. Det är lätt - man har ju en arm som man kan röra lite, då trycker man ner handtaget med armbågen, sedan öppnar man den med rumpan och bara vänder sig om. Är en sån trög dörr som åker igen av sig själv och gör en del motstånd.

På väg in mot slussen

En annan båt som ska slussas samtidigt

Inte mycket plats mellan..

Störst går först, eh om vi inte haft en annan båt framför kanske..

Lots..

Lite sommarsol verkar det fortfarande finnas kvar även om man känner på luften att det är på väg mot höst här med. Vi njuter så länge möjligheten finns för snart är det höst och vinterstormar som blir vår vardag.

Lotsen hoppade ombord före lunch och om jag inte är helt fel ute så är det snart slussning. Sen blir det många timmar ikväll och inatt genom kanalen.

Lotsbåten var stooor mot vad de brukar vara

Vi blir omkörda av en containerbåt, pinsamt, nejdå.

Mera tid

Hmm ibland önskar man här att dygnet hade kanske 30 timmar, för ibland räcker tiden inte till. Samtidigt som det gärna skulle få vara 20 timmar så att tiden gick snabbare vissa dagar. Idag har det känts som ett 20-timmarsdygn fast jag skulle behövt 30.

Jobb, träning på em och så mera jobb. Ikväll en trevlig bastu och sen lite telefonprat och nu, ja snart sovdags. Ska ju ändå dra mig upp vid halv sex imorrn.

Bild

En av mina favoritbilder jag tagit själv

Hej då Tees

Solen från igår är helt försvunnen, men det går nog ingen nöd på oss. Vi går mot Kielkanalen och det tar typ ett dygn dit. Ska bli trevligt att få se lite denna gången när vi går där. Bara gjort det en gång tidigare och då var det nattetid.

Snart dags för lunch, för de flesta, jag och vakten har redan ätit. Korvstroganoff och ris. Sällan mat som jag inte gillar ombord, inte så mycket som jag inte gillar överhuvudtaget men korv är sådär (korvstroganoff funkar). Dock så äter man ändå. Lite och massa sallad så överlever man en dag till.

Tisdag

Ligger i Tees nu och vädret är, kors i taket, riktigt fint. Sol och härligt:)

Tränat en sväng nu på em, blev boxning precis som jag hade planerat och det kändes okej. Stod öppet så att det kom in ljus och frisk luft i trossförrådet där de annars är rätt skumt och tråkigt.

Nu ska jag rusa ner till maskin och fika med dem.

Måndag

Av någon konstig anledning så har jag vaknat mellan 05.18 och 05.20 varje morgon sen jag kom ombord. Hade väl inte vart nåt skumt om jag somnat tidigt men de första två dagarna var jag ju uppe halva natten.. Brukar för det mesta ombord sova tills jag blir väckt vid 5.30.

Dagens I-landsproblem dök upp här idag, eller egentligen igår. Vi hade fått toa-papper där rullarna var för stora för hållaren.. Och dessutom hade dessa kommit när vi var i Sverige, hmm inte så genomtänkt.

Internet spökar lite till och från, inte så kul men vi kan inte göra så mycket åt det. Därför kan uppdateringen här bli sådär ibland.

Träning blev det en sväng på eftermiddagen idag, kändes bra att komma igång igen. En halvtimma rodd och en timma på löpbandet. Duktigt tycker jag, får se vad det blir imorgon.

Vi ligger till ankars utanför Tees, kanske ska få gå in inatt, för typ allas utom min skulle hoppas jag det dra ut på tiden tills efter frukost imorrn.

Lovade också att berätta vad nästa hamn är.. Vi har en låååångresa. Vi ska till Gdynia i Polen, tar hela 2 dagar att gå dit.

Min förmiddag

Inte hänt några större grejer, en rätt lugn söndag. Inga större grejer förresten, beror på hur man ser det men vi gick från Amsterdam till slut.

Bro Agnes gled förbi oss innan vi hade gått

Det brann lite på ett pappersbalslager som vi gick förbi..

En massa blommor har blivit omplanterade och fina idag

Trötter

Hade jag försökt så hade jag somnat i soffan i dagrummet för en stund sen

Bastu och vad mer..

Kom från bastun för en stund sen. Riktigt skoj och sitta där en stund och snacka skit. Smet innan de andra för att hinna upp och ringa en stund men såklart funkar inte telefonen. Lite småsurt sådär. Får se vad som är på gång annars, tror att vi kanske ska spela kort eller spel. Hur som helst är jag hungrig så det får bli en sväng ner och ta te och frukt, eller ja finns typ bara äpplen.

Tanken var en riktigt tidig kväll eftersom det inte blev så mycket sömn natten som var men inte då. Provianten som vi trodde skulle komma på fm ska komma precis innan avgång vilket nog blir runt midnatt = jobb. Känns ju som fin tajming.

Vi ska gå till Tees i England för att lasta, lossningshamnen vet inte om den är 100% klar så den avslöjar jag inte nu men om det blir det som det pratas om så är det en stad/ hamn jag aldrig varit i. Faktiskt ett helt nytt land för mig.

Nu ska jag slänga telefonen i väggen ett par ggr och sen dra ner min hyttgranne till mässen för jag är hungrig.

Ombord

äntligen kan jag säga att jag är ombord. 01 inatt hade vi hunnit ta en sväng till immigration (som var stängt i Amsterdam så vi fick åka några mil till Ijmuiden där mitt i natten) och precis kommit ombord. Inte så många vakna och det var väl bra så att man kunde gå och lägga sig på en gång.

Jobbat sen 6 imorse men nu fått lite välbehövlig rast och vila. Lördag men känns av någon konstig anledning som måndag.. Verkar tyvärr som vi ska få proviant strax innan avgång som blir nån gång inatt.. Suck.. Men man får gilla läget för annars är allt bra. Kul att träffa folk igen och ja.

Hallå båten..

Ja, vad händer, inte mycket. Tydligen är båten på väg in. De tog lots vid åtta och då pratade kapten som ska mönstra på (inte sagt vem jag reser med men det är kapten) med kapten som är ombord och de borde vara inne nu. Jag tycker att agenten borde ringa oss snart och komma och hämta oss.

Börjar bli lite trött och rastlös här, finns inte så mycket att göra på ett hotellrum när man bara väntar på att åka nån gång men inte vet riktigt när..

Hallå båten, har ni kört vilse?

Amsterdam

Ja, ingen båt hade dykit upp imorse och vi visste att vi skulle få veta när den skulle komma ca 3 timmar innan så vi drog ut för att gära Amsterdam. En solig fredag har det varit och är. Mycket trevligt med sol och värme igen, runt 20 grader skulle jag tro.

Hotellet ligger skapligt centralt och enligt uppgift så skulle det ta 20-30 min och gå om man ville till shoppingggatorna så vi satsade på en morgonpromenad. Tog lite längre tid för vi gick inte snabbaste vägen (läs vi gick lite fel). Fick en karta på hotellet ( turist - javisst ) som vi anväde en del men vi var aldrig vilse.

Kanaler, pråmar, småbåtar och cyklar, överallt..

En rätt snygg kyrka

Spårvagnarna körde överallt, och precis där jag gick, tappade räkningen hur många som tutade..

Hästarna dreglade på duvorna

Hanns inte med

En rätt lång dag på stan blev det, lite småshopping bara. Den stora shoppinglusten infann sig aldrig, vi trodde ju vi skulle vart ombord nu för rätt länge sen..

Får se vad som händer under kvällen, vi ska ner och äta middag på hotellet om en halvtimma och ringa och kolla läget.

Hotellet

Här bor jag..

Rätt coola kossor, de står utanför hotellet med

Hmm ja, tv:n var på när vi kom

Nice utsikt, synd att det inte är riktigt sommarvärme bara

Hotell Amsterdam

Kom inte längre än så, inte idag i alla fall. Mitt rum är jättefint och internet är fritt och funkar bra och det är snart dags och sova hur som helst, så det gör inte så mycket. Vet inte mer om morgondagen än att vi ska äta frukost 8. Sen får vi väl se om båten kan behaga komma in till kaj eller vad säger ni ombord, har ni det mysigt där ute?

Flyget gick helt utan problem, vi landade 20 (!) min innan vi skulle och hade till och med fått bagaget den tid vi skulle ha landat, när händer sånt liksom?

Nää sovdags för mig så gonatt och så håller jag tummarna för att jag är ombord nästa gång jag skriver.

Av- och påmönstringscirkusen

Hmm ja, man kan ju undra vad som hände. Skulle åka ut på tisdag, nu ska jag åka imorgon..

Båten kommer till Amsterdam och det är ju bra, kanske till och med får flyg direkt..

Greenpeace

Såklart jag blev överfallen av Greenpeace när jag halvstressade runt på stan idag.. Har skojat med ett flertal personer om den dagen de skulle börja prata med mej. De står alltid flera stycken på samma ställe där man alltid går, hmm smart drag av dem kanske.

I alla fall så börjar en prata med mej och jag skulle ju fått han att hålla tyst på en gång men det tänkte jag ju inte på, utan försökte vara lite trevlig. Han pratade säkert en kvart.. Kallt var det och han spottade som en galning när han pratade. Hur tar man sig därifrån när de väl sätter igång, en mobilförsäljare kan man alltid dra till men att man har firmamobil eller nåt och är de nåt man äter finns ju alltid allergi som ursäkt. Till slut så hade jag idag hur som helst inte tid att stå där och lyssna mer, en kvart tyckte jag var i generösaste laget..

Fick gå med löftet att jag skulle läsa mer på internet. Men jag vet inte vad jag tycker. De har ju rätt i mycket men deras sätt att försöka få sin vilja fram ibland är ju kanske tveksamma..

Vad tycker du som läser?