Santorini

Hemma igen från Grekland. Hemma i kylan, blåsten och regnet. Men det är skönt att vara hemma. Fast solen och värmen längtar man ju tillbaka till. Kan ju alltid hoppas på lite sommar här hemma med snart också.

Lite bilder..


Utsikt i huvudstaden Fira (Thira)


En del av de fina husen i Fira


Vita klippor, ute på snorklingsutflykt


Kamari Beach.


Fira från vattnet


Solen snart på väg ner


Solnedgång


Hotellpoolen, mest tid var vi ändå på stranden

Santorini är en liten men mysig ö, rekomenderas verkligen. Så länge ni inte reser med barn under kanske 10 år. Stränderna är inte så barnvänliga. Det blir snabbt djupt och för nån som är osäker/inte kan simma är vågorna säkert läskiga, med snabbt menar jag 5 meter ut så bottnar inte en vuxen längre.

Det finns en hel del att göra förutom att ligga på stranden. Vi åka på snorklingssafari en dag och fick se mer av ön från vattnet och en del av en under vattnet. Får man säga så kan det roligaste med den utflykten varit båtarna vi åkte ut med, snabba och roliga var dem, haha. Huvudstaden Fira är väl värt ett besök, eller två som vi gjorde. Att se västsidan av ön från vattnet som vi gjorde med en segelbåt modell större är också att rekomendera. Helst en kvällstur för då får man se solen gå ner också.

Enda minuset jag har är väl kaoset på flygplatsen på hemvägen men vad jag förstått senare var det som det brukar på grekiska charterflygplatser. Försenat, trångt och dålig information när vi väl fått checka in. Rätt var det var så ropade de att det var boarding. Men hem kom vi till Arlanda som framstår som drömflygplats numera.


Kommentarer
Postat av: therese

vad mysiga bilder... saknar dig, hoppas allt är bra med dig :)

2009-07-31 @ 12:04:16
URL: http://fredricsflicka.blogg.se/
Postat av: Sofia

Hej Rebecca!

Jag har nu följt din blogg ett tag & tycker att den är jätte mysig!

Men jag har lite frågor om det är okej?

Vad exakt är det du jobbar med på båten? Och har du gått någon speciell utbildning & hur kommer det sig att du började jobba på en båt?

Kram Sofia

2009-08-02 @ 22:08:58
Postat av: Rebecca

Hej Sofia:) Ursäkta jag är lite seg att svara dig här men väldigt kul att du gillar bloggen:)

Självklart svarar jag gärna på frågor:)



Jag har jobbat som mässman nu (några kortare inhopp som kock har det blivit också). Som mässman har man ansvar för att allt funkar i mässen, dukning, disk, att det finns bröd mm, frukt osv som man bara kan gå och äta när man blir hungrig. På många båtar så har man också ansvar för större delen av inredningen också, att det är rent och snyggt och ingen har ju något emot om det är lite mysigt och man fixar lite extra för att alla ska trivas, det är ju trots allt där vi bor halva året.

Ofta har man också ansvar för befälshytterna så dem är fina och i ordning.



Sen är det svårt att inte bli lite ansvarig för trivseln/stämningen ombord i stort när man kommer som (ofta) ensam tjej. Det är otroligt uppskattat om man är pigg, glad, social och gärna har svar på tal (det lär man sig om inte annat...)



Att jag skulle ut på båt var inte självklart, jag visste inte ens om att det fanns när jag började läsa på hotell och restaurangprogrammet i Västerås där jag bodde då. Men så kom en kille som jag kände lite smått som var ett år äldre och hade nappat på Sjöintendentursutbildningen i Göteborg hem och pratade med oss om det och jag och en kompis bestämde oss för att vi ville göra nåt annat. Och annorlunda är det, men det behöver inte betyda att det är sämre. Skolan i Göteborg (Ester Mosessons Gymnasiet) är en av Sveriges bästa och utbildningen är tredje året på hotell och restaurangprogrammet. Alltså har jag gått gymnasiet och via valet av inriktning så fick jag praktik på en båt och senare också jobb.



Oj, långt svar men jag hoppas du fick lite klarhet. Annars får du gärna maila mig med mer frågor och så om det är nåt mer. [email protected] finns jag på.



Kram:)

2009-08-06 @ 21:57:00
URL: http://rebeccaskog.blogg.se/
Postat av: Helena

Tack för vintipset! Vilka jättefina bilder från grekland :)

2009-08-13 @ 13:52:41
URL: http://matresan.blogg.se/
Postat av: ☆ Josefin Bellini ☆

dör Galet underbart det verkar!!

2010-02-25 @ 15:38:35
URL: http://minibellini.blogg.se/
Postat av: Emma

Så fina bilder, måste ha vart superhärligt :D

2010-03-31 @ 21:47:28
URL: http://emsiea.blogg.se/
Postat av: Mika

Var har du köpt den snygga klänningen? :-)

2010-05-15 @ 16:11:30
URL: http://mymica.blogg.se/iheartgreen
Postat av: Linn

Tycker mycket om det du skrev! Kul att se lite prima saker och inte endast det generella grejerna som man kan se om varje dag. ;)

2010-09-24 @ 00:20:08
URL: http://royalorchidholidays.se/hotell/krabi/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0