Fixa, fixa..


I byssans ventiler växer och växer det.. Fullklottrad matplanering.

Lättnad skulle jag vilja säga att det är att matplaneringen för resterande dagar är klar, lite hänger på att vi får proviant som planerat i Belfast i helgen men det finns en plan b om det inte blir så. Att planera mat för 6 veckor låter inte så jobbigt egentligen. Meeeen 42 dagar är det, 3 lagade mål mat om dagen ska det vara 42*3=126 mål mat. Hosta upp 126 rätter bara sådär om du kan.. Jag hade lite smått panik efter en vecka eller så när alla säkra kort var avklarade och det var många många luckor i planeringen. Men sen någonstans efter kanske två veckor så började det ordna till sig lite. Mycket föll på plats och lite hjälp och önskemål har jag ju fått från min besättning också. Frukosten varerar vi som ni kanske märkt inte i samma utsträckning som övrig mat, det gör inget om det kommer igen efter en vecka där medans övrig mat oftast bara kommer 1 gång på 6v, en del saker 2 ggr, typ spagetti&köttfärssås, korvstoganoff och sådan populär lunchmat.
Proviantbeställningen är också klar, eller ja, kapten vaknar ju inte så tidigt som jag (tror jag, ser aldrig röken av honom före frukost i alla fall). Så jag tänkte kolla igenom den med nya pigga ögon imorgon bitti innan frukost. Det brukar alltid gå och se till att få tid till sådant. Dessutom tänker jag vara lat och grädda baguetter från frysen till frukostbröd vilket spar massa tid mot att så och baka själv och vad göra när jag inte satt någon fördeg med surdeg och inte har någon jäst. Som tur är så blir ingen ledsen för baguetter ibland.

Nu blir det lite bokläsning och slappande här,  har sattit i mig en massa god frukt (vindruvor, honungsmelon, äpple och nektarin) i brist på annat, eller ja, tre små chokladbitar finns det kvar men precis som med popcornen så spar jag lite tills jag verkligen behöver dem, haha.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0