Scones

Till frukosten idag bakade jag scones, snabbt, smidigt, ingen jästid, ingredienser man har hemma, ja scones är toppen och underbart goda att äta alldeles nygräddademed ost, marmelad eller vad man känner för.

Så här gjorde jag mina:
6-8 st scones
3dl mjölk
60g smör (drygt 0,5 dl)
4dl vetemjöl
3-4dl havregryn (jag höftade men man kan ta den mindre mängden och är degen lös häll i mer)
4tsk bakpulver
1tsk salt

Blanda alla torra ingredienser och blanda sedan ner mjölk och smör, smöret är med fördel rumstempererat för att det ska bli lättare att jobba med, har man flytande smör/rapsolja i kylen ska det fungera bra med.
Knåda degen tills alla ingredienser fördelats jämt.
Klicka upp på en plåt och in i ugnen på ca 200 grader i ca 15 min.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0