Torsdag

I sjön på väg till Loirent. Borde snart vara framme tycker jag men vet inte..

Ingen kanondag ombord, många inklusive jag är hängiga och småsjuka. Sjukt varmt inne också, 25 grader i min hytt, värmeslag varning. Sitter och dricker lite te med honung och tror att det ska bota min förkylning och ont i halsen som håller på att bryta ut. Tror inte jag kommer lyckas men det känns ju bättre för stunden.

En vecka kvar till avmönstring och än har jag inte lyckats gissa mig till vilken hamn, land kan jag göra en gissning på och jag tror det blir Storbrittanien/ Irland.

Varmt..

Har förstått att det är varmt hemma i Sverige och Frankrike verkar inte vilja vara sämre.. Gick upp på monkey island för att få lite sol. Jag klarade en timma, ingen vind och sol som kokar en. Skönt en stund men mitt vatten räckte inte länge, hade jag inte haft det så hade ja nog fått gå in efter en kvart eller så.

Donges

Ligger i Donges i Frankrike sen imorse men vi blir kvar här minst till imorgon kväll, går riktigt sakta med lastningen.

Rätt okej väder, eller nu har vi klarblå himmel och sol, lite vind men skönt ute. Kanske läge att sola lite imorgon, hoppas det håller i sig..

Idag blev det träning på em, första på två veckor, tappat lite motivation tillfälligt och energin är inte så topp. En halvtimma rodd och så skulle jag byta till löpbandet men då var det stopp. Ingen mer träning utan det blev slappa istället tills fikat och jobb igen.

Kvällen blir lugn. Ingen landgång i sikte, tror inte det finns nåt att ha iland då jag inte känner för att sätta mig på en liten pub eller så. Sova tidigt, brukar känna av brasset mer andra dan ibland.

Trött

Varit jättetrött hela dagen idag, trodde verkligen att jag skulle somna sittandes med datorn i knät här på em men till slut så vaknade jag till liv igen och fick i mig lite frukt till fika och sen fortsatte jobba.

Brass inatt, känns rätt olägligt då jag inte tror jag varit tröttare på hela törnen och så får vi sova en timma mindre inatt.. Men det är sånt som händer och ja, vi har ju fått den här timmen extra för nån vecka sen.

Soluppgången imorse, helt sjukt hur rött allt var när jag tittade ut..

Nu är det verkligen sovdags för mig, tillbaka på svensk tid imorgon när jag vaknar och framme i Frankrike.

På väg mot Frankrike...

Idag har vi fått en last, bra bra. Donges i Frankrike är vi på väg till, det ligger i inloppet till Nantes. Sedan lossning i Lorient, ligger ett par timmar upp efter kusten bara.

Vädret, ja vad ska man säga.. Det regnar. Vart tog vår värme och solen från igår vägen?

Storfiskarna

Blivit några timmar till ankars nu ikväll, precis startat upp igen för att åka lite båt. Kvällen har ungefär halva besättningen spenderat på poopen och fiskat. Sol och varmt, ja varför ska man gömma sig i hytten då?

Om det var en tävling vet jag inte med det hela slutade med 3 fiskar och en skum varelse. Två av fiskarna som var hajar (?) fick Team Fotogen upp. En liten fisk till Team M & M och den skumma lilla röda klumpvarelsen hade ätit upp en av räkorna för mig och satt sig fast, fick inte ta i den utan fick hjälp så att det lossnade.

Fotogens största haj

M & M: s förlåt, babyfisk

Snurrigt

Oj, kan ha blivit lite konstigt här... Skrev i fredags att vi skulle gå då ut och ankra då, men då blev det ändrat. Vi har legat till kaj tom idag 11.00 och det var därför vi fick ännu en chans att gå iland igår. Snabba bud som gäller här och att in och ändra på bloggen, ledsen men det har legat en bit ner på listan att göra.

Hej då till vår bogserbåt

Nu är vi i alla fall på väg... Vart, ja vem vet? Två bud har jag hört idag men jag vet inte vad som är att tro på, ankring ikväll kom från nåt håll och Frankrike från annat. Men Holland, Norge och England har varit på tal så det är väl väldigt öppet kan man säga.

Killen mönstrade av här strax innan avgång, så precis att de var på väg att hissa upp landgången. Hade ni glömt att han var ombord eller ville ni ha honom kvar längre? Det är tomt men det känns okej, bara 11 dagar tills jag ska åka hem och jag har mycket att göra ombord innan jag åker hem.

Bilder Cardiff

Mysig promenad iland älsklingens näst sista dag ombord. En halvtimma eller så gick vi och det var varmt.. Men framme dit vi hade tänkt blev det glass vid vattnet och sen gick vi runt och kollade innan det blev promenad tillbaka till båten. Två timmar var vi ute och jag ser ut som en kokt kräfta på axlar och ansikte, kanske inte så taktiskt med halterneckklänning men rätt sval var den ju.

Broöppning, såklart precis när vi kommer fram passerar båten men det tog inte så lång tid

Underbara hus och mysig miljö, här hade jag lätt kunnat bo

Mysig promenad efter vattnet

En kyrka eller nåt som vi tänkte gå in i men sen, nej

Teaterhuset

Roddtävlingar och allt jag vet inte vad utanför

Landgång

Såklart vi var tvugna att sticka iland igen här i Cardiff.. Blev väl mer eller mindre tvingade/övertalade. Men det var nog inte så svårt att lyckas med det. Trevlig stad och nu hittar vi lite så det var shopping i massor som var målet och jag är mycket nöjd. Måste vara första gången jag är det efter en runda iland i detta land. Choklad, kläder, och lite småsaker till mej och skor och lite annat till älskling.

Avgång senare ikväll men ingen last ännu och med tanke på att det är helg så ja, vad händer?

Filmtajm, blir  "Stardust" och äta lite jordgubbar, hallon och blåbär till som vi handlade när vi råkade gå igenom en marknad. Duktigt att inte äta godis, fredag och allt idag ju... Men godiset är slut, förutom en massa choklad. Kanske måsta vi smaka lite på den som vi köpte idag..

Cardiff, igen

Fint väder och sommarvärme igen här i Cardiff igen. Minst lika varmt inne i båten, dvs 25 grader, minst. Jag håller på att dö av värmeslag och energin när man ska jobba tar slut bara man ska ta sig ett par däck uppåt. Älskling däremot har fått en massa feber och går runt i tjocktröja och huttrar, stackarn.

En massa resor som spekuleras i efter denna men inget verkar klart.. Alla hoppas väl på att vi kommer ifrån England i alla fall en gång nu. Skulle vara bra med ARA för proviantens skull men men det ska nog gå bra hur som.

Tillbaka i Pembroke

Igår morse Cardiff, över dagen sjöresa på 6 timmar, måste vara det kortaste någonsin för mig, eller beror på hur man ser på det... Gick från Rotterdam till Amsterdam på praktiken men fick ankring då så detta är den kortaste. Känns väl helt okej. Lite tråkigt dock att vi en än gång hamnade på Pembroke-sidan... Milford Haven rakt över är ju i alla fall bebyggt med några hus och så.

Cardiff

Det går undan får man väl säga här, ena dan Pembroke sedan 6h till Cardiff idag och sedan blir det Pembroke igen för att hamna i Cardiff, igen.. Massa jobb för typ alla men vi hann med en liten landgång idag:) Lite trevlig shopping blev det...

Fint väder och bästa sällskapet.

Bilder Pembroke

Lotsbåten gör ett ärevarv runt oss

Avslöjandet..

Okej, om det var någon jättehemlis vet jag inte, läckt och skvallrats rätt bra ombord men här kommer väl avslöjandet. Fått besök ombord, mycket trevligt sådant av min kille:) Kom igår kväll i Belfast och stannar väl runt en vecka eller så. Får se när han tröttnar eller när det passar bra.

Belfast idag men snart avgång mot Pembroke. Samma tråkväder som när vi kom till England för två veckor sen så det skulle ju vara kul att komma härifrån eller att det blev bättre väder. Men det ser ju inte så bra ut för det. Cardiff efter Pembroke och det ska tydligen vara bra shopping, inte blivit mycket av det den här gången så det blir nog bra.

Snurrig onsdag

Det har varit en snurrig dag, allmänt kaos men ändå inte för mig. Fått en massa saker gjorda så nu är jag väl i princip ifatt med allt igen efter det lilla tvättberget som fanns för några dagar sen och avmönstringar titt som tätt.

Morgondagen är mycket efterlängtad. Halva törnen, dvs 3 veckor är då avklarade för mig.

Efter en massa funderingar, nervös planering och ett antal besök på kaptens kontor (kapten suckar djupt från och med tredje gången jag kommer in och säger " jag vet vad du ska säga..") verkar allt vara i sin ordning för en sak och i Belfast imorgon em/kväll så vet vi säkert. Kommer att bli kanon.Vad kommer avslöjas imorgon eller så snart jag hinner...

På väg in

Fotat från bryggan på väg in, inte det bästa vädret men men..

Finnart

På väg in till Finnart nu. Blev en rätt soft ankarliggare trots allt, lagom lång och så. Nu är det lots en bit och riktigt fint runtomkring så jag ska smita upp på bryggan och försöka ta lite bilder.

Annars är det en slapp em, inte tagit det lugnt en em på hur länge som helst. En del dagar jobb och annars träning. Träningsmotivationen som var på topp när jag kom ombord har i princip försvunnit. Jag hoppas och tror att det är tillfälligt. Därför blir det en bok och lite choklad denna em. Sånt som händer.

Livbåt / MOB-båtsövning

MOB-båten på väg ner

I vattnet

Kapten håller koll från bryggan

Ehm ja det var mycket nära att jag ångrade mig och fegade ur när det skulle klättras ner men inte då...

Livbåten vi skulle köra på väg ner

Hej då på ett tag!

Jepp, jag fick köra, nästan hela tiden:)
Då blev det en rallylivbåt, nejdå jag körde relativt lugnt och fint om jag får säga det själv

På väg tillbaka och slut på äventyret för idag

Skottland

Inte något soligt sommarväder här idag heller. Men så är väl landet inte känt för att bjuda på sådant väder.

På nåt sätt så är det mysigt ändå bara. Eller fint eller hur man nu ska förklara.. Som vanligt kan jag inte riktigt få det fastna på bild men en bilder får ni i alla fall.

Till Finnart får vi inte komma in till förrän imorgon, därför som vi bara ligger här och väntar. Sedan Belfast, jag håller alla tummar för att vi kommer in där på torsdag...

Ankarplats

Hann knappt börja åka båt imorse förrän det var dags att ankra men jag gnäller verkligen inte, helt ok väder och ja lugn och skön söndag.

Avgång

Morgonens avgång från Belfast

Belfast

Ingen landgång blir det. Inte som det känns. Är ganska shoppingsugen men det kommer fler chanser och det är inte mycket öppet. Blir ju ett nytt besök här redan i mitten av nästa vecka och en ny chans kan tänkas ges. Härnäst blir det Finnart i Skottland, inte alls långt. Där ska en del av det vi har nu lossas och sen ska vi lasta också för Belfast.

Ombord har jag haft en lagom snurrig fm.. En ny överstyrman och motorman har kommit ombord. Överstyrman ska gå dubbelt och då behövs en extrahytt, vilken en 2:e styrman som också gick dubbelt hade tills den andra åkte hem idag. Så skulle han flytta för att han som kom skulle få en hytt och ja. Men det är löst nu.

Liten paus från jobb just nu. Tvätten här ombord är ett evighetsprojekt, finns inget slut eftersom det byts sängkläder i princip varje dag, inte samma person såklart då men ja. Klagar absolut inte, tvärtom så kan det vara skönt att stå och vika lite då och då och få filosofera lite.

Lördag morgon

På väg in till Belfast, blev en rätt smidig resa runt från Grangemouth ändå, Atlanten visade sig från en trevlig sida mot oss.

Dagens planer var egentligen sedan länge landgång och shopping men det ryktas om att det är en stor helgdag på Nordirland. Vilken har vi dock inte blivit på det klara med. Tror inte det men kan också vara så att det är påhittat för att retas med mej... Återstår att se.

Bilder Grangemouth

Vi tog en liten cykeltur från båten i tisdags kväll för att komma bort lite och kanske shoppa lite småsaker.

Kyrka eller vad kallas det

Centrum

Kan inte bestämma mig om husen är fula eller coola

Hmm om man ska cykla i en rondell när det är vänstertrafik så fick man tänka till lite...

Tillbaka

Blivit ett litet uppehåll från bloggen ett par dagar. Helt ofrivilligt.

Anledningen är att internet inte funkat överhuvudtaget sedan tisdag någon gång då vi förhalade och hamnade åt "fel" håll till kaj i Grangemouth och att allt bara krånglat där så vi kom inte iväg förrän imorse och har då gått med "fel" kurs tills ikväll så först efter middan hoppade allt igång igen. Eller så kanske vår kapten kan trolla. Vad vet jag?

Behöver sova lite nu men bilder från en liten cykeltur i Grangemouth kommer.

Ankrade

Vädret lugnade sig imorse så fort jag började jobba. Trots det är det ingen bra dag idag. Skyller på att jag fick sova så lite inatt, somnade före elva men ja, vaknar man tre igen så går det som det går. Bara att gilla läget, jobba vidare och nästa dag blir bättre.

Nu ligger vi ankrade och väntar på att få ta lots halv fem för att gå in till kaj. Till vårt andra hem, Grangemouth.

Gunggung

Jag förstår inte... Det rullar och har gjort sen runt tre inatt, vart kommmer det ifrån? Inte hört minst ljud om dåligt väder... Verkar i och för sig vara dyningar men ändå.

Roat mig med att jaga lite saker i hytten, inte rullar på vad jag vet flera månader.

Nu är det dags för jobb och fortsätter detta väder, jag vill inte. Har tokmycket att göra ju...

Söndagmiddag

Söndag i sjön idag blev biff med pommes och bearnaisesås. Ostbricka till efterrätt och vad passar inte bättre än rödvin till. Några kollar på Arn-filmen men jag såg den precis innan jag åkte ut så jag hoppar över film idag.

Ett av borden

Ostbricka med "Nalle Phu mat" - Honung med rosmarin, tokade äpplen och russin, supergott på osten.

Sega Tees

Vi är på väg från Tees nu, att det ska behöva ta nästan ett och ett halvt dygn att lossa när vi bara har hälften mot vanligt som vissa stället lossar på 14 timmar. Ja ja vi rör på oss mot Grangemouth, vår hemmahamn skojades det om på lunchen och viss poäng finns det.

Tees

Tees, ja det ligger ju i England så varför ha några som helst förväntningar på vädret... Grått och regnigt, tyvärr. Men det är en bra dag ändå. Lördag, träningsledigt för mig, tränat fyra dar och känner mig sliten och småförkyld så det är med gott samvete jag vilar. Lite småsaker att pyssla med. Vykort inhandlades i Hamburg men har inte blivit skrivna, musiken på mobilen är jag sjukt trött på så den ska bytas och lite annat. Känns rätt bra att det helt enkelt inte finns nåt annat att göra än just slappa och pyssla lite i hytten.

Vettingen är ombord men han verkar helt ok, sen får vi se om vi säger samma sak efter han skrivit sin rapport.

Jag flippar på telefonen

Jag och V-sat telefonen är inte alltid överens. Jag vill kunna prata som en vanligt samtal i Sverige. Den vill spraka, skrapa och göra så att det inte hörs, den hemma hör mindre än jag. Ikväll var en sån dag när den inte riktigt ville vara med, ett tag. Sen dubbla hot om att den skulle åka i väggen rejält hårt så blev det bättre. Drygt, speciellt som nu när vi är i sjön och mobiltäckning är något vi bara drömmer om.

Enda ursäkten jag har till att jag fortfarande är uppe är att vi brassar till engelsk tid inatt och får en timma extra, alltså kan vi säga att klockan bara är halv elva. Nog för att jag inte skulle mått dåligt av att somna en stund tidigáre ändå.

Tees kommer vi till inatt. Vettinginspektion imorgon. Finns väl inte positivt att säga om det, hoppas ju på en mindre knäpp inspektör än förra gången bara.

Fredag morgon

Morgon igen, fredag. Jag har varit ombord i över en vecka och på ett sätt har det verkligen gått jättefort. Det känns bra eftersom allt blir lättare då.

Vi gick från Hamburg sent igår kväll/inatt ( jag vet inte precis, hade somnat och vaknade inte att maskin startades) och är på väg till Tees i England nu. Hela dagen och en bra stund till i sjön men imorgon när jag vaknar så borde vi vara framme.

Dags att gå ner och ta tag i det som ska göras idag.

Landgång Hamburg

En mycket trevlig halvimproviserad landgång blev det idag i Hamburg. 1,5 timmas shoppinh hanns med och åka tunnelbana och så åka bil till och från båten. Vi fick tag i Svenska kyrkan (kanske heter det Sjömanskyrkan här med?) och de kom och hämtade oss, tack.

Shopping

Om jag inte fick fel info så har Vattenfall köpt Tysklands största elbolag, coolt

Tågstation och tunnelbana eller nåt

Vi väntar på tunnelbanan

Hittade kyrkan

Fick åka genom en tunnel under Elbe på hemvägen. Man fick åka hiss med bilen ner och upp.
 Skumt med rätt coolt det med.

Hamburg

På vägen in idag på em/kväll. Kalasväder och fint runtom där vi gick till och från. Gjorde dagens insats med solningen på em med två timmar uppe vid rosa bänken. Träningen gick sådär sen, joggade runt bygget efter middan och antagligen så har jag lite vätskebrist/solsting för jag fick jätteont i huvudet.

Nu är vi framme och ligger till kaj i Hamburg. Jag hoppas och håller tummarna för att vi ligger tills imorgon kväll vid ungefär denna tid eftersom jag är sugen på att gå iland. Men, om vi går såhär dags så är det 6-7 timmars nattjobb för kapten, chief och jourmaskinist och det önskar jag dem inte.

Åker båt

På väg till Hamburg nu och att vara i sjön med strålande väder, sol och ingen sjö. Det måste vara det bästa av allt här.

Ett litet missöde inträffade imorse, snudd på ett trauma... Jag hade hällt kalklösning i diskmaskinen igårkväll och hade sköljt ur det och den fyllde på nytt vatten och så smäller det helt plötsligt bara till, pang. Sen dog den. Tur att kapten låg och sov och att maskin kunde laga den rätt snabbt då det bara var en jordkabel som lossnat. Kapten hotade lite skämtsamt när diskmaskinen kom ny för ett tag sen att mitt liv hängde på att den fungerade... Så jag var ju lite orolig ett tag men som tur är så är den som ny igen nu.

Massa strul bara

Fortfarande kvar i Rotterdam, att det går bra kan vi väl inte påstå. Massa strul med land men till slut fick vi börja lossa imorse och ska gå ikväll lät det som förut.

Min dag har vait jobb och på em sola, riktigt för varmt, på gränsen till att det var jobbigt men som tur var så började det blåsa. Sen mera jobb och efter middagen blev den träningen av som först skulle ha blivit igår och sen idag på em. Lagom seg i kroppen efter lite boxningen men det känns bra också.